بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Friday 29 November 2013

Keraguan..lihat akhlaknya

Ada seorang penuntut ilmu dlm keraguan..sama ada nk masuk kelas ini atau yg itu...dia melihat 2 kumpulan pgajian ilmu yg berbeza..kelas ini kata 'kami belajar al-quran n hadis' dan yg satu lg jg sama 'al-quran n hadis'..dlm kekeliruan, dia pergi kpd seorang yg soleh bg membuat pemilihan baginya...org soleh tu berkata " aku akan bawa kamu pergi kedua-dua kelas ni'...lantas, mereka masuk ke kumpulan yg pertama n berdiri..ketika syeikh melihat mereka sedang berdiri, 

Syeikh : duduk! knp kamu berdiri ?

Pemuda : aku taknak duduk kt kelas kamu ini

Syeikh : knp kamu taknak duduk?

Pemuda : dlm hati aku ada tak puas hati dgn kamu

Syeikh : dan aku jg sgt2 tak puas hati dgn kamu, keluar syaitan, jgn kamu merosakan kelas ini!.

Org soleh : 'jom kita keluar sebelum kena pukul

kemudian, mereka ke kumpulan kedua n jg dlm keadaan berdiri...syeikh terpandang mereka n berkata

Syeikh : mengapa kamu berdua tidak duduk ?

Pemuda : aku taknak duduk dlm kelas kamu ini

Syeikh : knp ?

Pemuda : aku ada tak puas hati dgn kamu

lantas....syeikh menutup wajahnya lalu menangis n berkata

Syeikh : Sesungguhnya bg Allah shj kami kembali, aku memohon penganpunan Allah n bertaubat kepada-Nya....mungkin Allah telah membukakan kpd kamu keaiban aku yg telah disembunyikan..aku memohon
pengampunan Allah n bertaubat kepada-Nya..(syeikh terus menangis )

lelaki soleh itu memandang pemuda itu n bertanya padanya  'kelas mana yg kamu nak duduk? sini atau sana?



Nota : Jika rase perlu buat pilihan, maka perhatikan kpd akhlak mereka...di mana adanya akhlak yg mulia, tandanya kt situ adanya agama n jg ilmu..tak mungkin dgn agama itu tanpa ada akhlak yg mulia..tak mungkin dgn sifat kesolehan itu dgn tiada akhlak yg mulia, tak mungkin terjadinya ilmu itu dgn tanpa akhlak yg mulia




~ Barakallah ~

No comments: