بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Wednesday 6 February 2013

Dialog 9 : Kenapa Aku Disakiti ?


Terjadilah kisah pabila si lara bertandang…masa menyempitkan keadaan sehingga memaksa jiwa disakiti..

Aku : kenapa aku disakiti ?

Adik : ujian semua tu..sabar le, doa n istigfar banyak2..

Aku : aku taknak ikut jalan kiri tp org jalan kiri asyik tindas org jalan kanan

Adik : tak yah la ikut jalan kiri

Aku : aku x nak ikut jalan kiri tp bila x ikut, ditindas mcm skg nie 

Adik : Tu nmanya duniawi..phd tinggi..kna ler byk sbr...ko ingt pesan ckgu ku..?

Aku : aku x ingat apa2 pon pesan cg.ku

Adik : Kerja kerna Allah...jgn pk org..slagi blh sbr sbr..Allah maha adil..ade sbb smua ni jd...ade hikmahNYA


Aku : knp ayat ko mcm ayat cg.ku ?

Adik : Entah la long..da dpt mcm ckgu ku..skang pk lh sndri knapa..mgapa..law tkde sape2 Allah msih ade...

Aku : da dpt mcm cg ku? maksudnye? 

Adik : Dpt yg ok blh ajar..nsihat..share crita..ko p tolak die knapa..hrgai org long..(aku x hargai dia ka? )

Aku : sebab dia dh ckp dia 'letih'

Adik : Knapa die ckp mcm tu..cer fikir??

Aku : ada org cantas aku bila aku ckp aku diajar istigfar…aku x ngaku itu salah aku..sebab aku pertahankan apa dia ajar, tp dia pk sebaliknye…aku hnye nk beritahu dia apa yg toki n eicha cakap pd aku ttg istigfar bile mereka persoalkan aku amalkan istigfar…sebaliknye...dia pikir aku persoalkan amalan dia...aku diam jela.. 

Adik : Bia lah org tu..da tu..law rsa nk ikut ajaran die..minta maaf..trang2 bgtaw kt die ape sbnrnya..l

Aku : aku mmg amalkan apa dia ajar..x dak tolak pon (bkn bermaksud aku taksub ea )

Adik : Minta maaf la..jgn ler ego sgt...jgn sia2kn org mcn ckgu ku tu..mnyesal t...

Aku : aku minta maaf dah tanpa kerelaan hati...arini aku msg dia ckp mcm ade wat salah kt dia..dia jwb 'xdak wat salah apa lah'...aku jwb ‘bagus mcmtu'…..bermakna aku ada buat salah kt dia….bkn ego tp mmg aku x salah pon.. 

Adik : Bguslah tu..wlaupun ko tk slh..ko minta maaf kt die..doa smoga lembut hati die..law die ego ko tolak ansur lah ckit..knapa tknk minta maaf...law die mati sok die tk maafkn ko..agk2 ape jd??!!tolak ansur..m.maaf walaupn tk slh...hai ko ni...mcm mna ni..

Aku : dia dh maafkan semua org sblm tido

Adik : Die jgak yg bagus...

Aku : cg ku ? x pe la….aku cuba sedaya upaya jd seorang yg baik WALAU AKU BUKAN SEORANG YG BAIK..aku sedar aku ni miskin.




Nota : bukan la aku nk tunjuk yg aku ego tp aku x nak susahkan dia....jujurnye aku ingat apa yg dia ajar dan pesan dan aku amalkan apa yg dia ajar....cuma sekarang aku dah jarang beramal bila masa lbh banyak dihabiskan di opis...

~ Credit to Ku Azmiza :) Barakallah ~

2 comments:

ZuliahZainol said...

kita ni insan di bumi Allah s.w.t orang ada cakap dari mulut turun ke hati tapi kdg ada orang yg lupa dari hati pergi ke mulut, so begitu besar peranan hati...... segalanya bermula di sana tabahkan hati ye kak

fakerien said...

yea...kena jalani pembedahan la mcmni..hati kena cuci selalu...hati itulah yg perlu dijaga wlau payah..tp InsyaAllah,Allah mudahkan...amin..