بِسْمِ-اللهِ-الرَّحْمنِ-الرَّحِيم

Berkongsi segala ilmu dengan harapan agar dapat bersama memperjuangkan cita-cita murni sebagai masyarakat yang bermaruah dan beretika selaras dengan ajaran ISLAM.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

Tuesday 15 November 2011

Tipu Daya Syaitan

Tingkat kemerosotan kesedaran orang-orang yang menjadi pengikut sistem dajal itu kejam, kerana sepenuhnya mengabaikan nurani kemanusiaan, sehingga kehilangan kemampuan untuk membezakan yang benar dan yang salah.
Orang seperti itu tidak menganggap penting kerugian yang mungkin disebabkan oleh tanggapannya terhadap suatu keadaan, dan tidak punya keraguan untuk bertindak lalim. Dia telah benar-benar terbawa dalam kebohongan dajal, dan mulai mengira bahwa hitam adalah putih dan putih adalah hitam. Keadaan orang yang demikian itu digambarkan dalam ayat.
“dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami adalah tuli, bisu, dan berada dalam gelap gelita. Barang siapa dikehendaki Allah (dalam kesesatan), nescaya disesatkannya. Dan barangsiapa dikehendaki Allah (untuk diberi petunjuk), nescaya dia menjadikannya berada diatas jalan yang lurus.” (Qs Al- an’am, 6:39).
Allah juga telah mengungkapkan bahwa orang-orang yang kejam ini, yang bekerjasama dengan syaitan, dan mencuba mengekalkan jalan fikiran syaitan di dunia akan mendapat balasan setimpal pada hari kemudian.
Gambaran keadaan ini ada pada ayat berikut,[(syaitan itu) memberikan janji-janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka. Padahal syaitan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka. Mereka (yang tertipu) itu tempatnya di neraka jahanam dan mereka tidak akan mendapat tempat ( lain untuk) lari darinya] (Qs An’nisa, 4:120-121).


~ V Al-fatihah to Ku Azmiza and me :) Barakallah ~

4 comments:

ku azmiza said...

Tugas syaitan memperindahkan apa yang nafsu mahukan. nafsu akan memujuk hati sehingga hati mengalah dan jadilah kita hamba nafsu dan syaitan akan bergembira,terus bergembira....

fakerien said...

huhu.....syaitan x pnh mengalah dan putus asa....sentiasa bekerjasama,
kreatif, konsisten, bijak, suka berteman dan tidak merintih....hebat
sifat2 syaitan nie....KITA??? :(

ku azmiza said...

kita lebih hebatlah,ekin....

cuma terpedaya je... syaitan tak boleh buat apa pun..sekadar memperindahkan apa yang nafsu suka. dengan ilmu...kita pasti boleh zzaassss ..InsyaAllah

fakerien said...

org yg benar aje dpt melawan syaitan....dan nafsu